- Rok szkolny 2024_2025
- LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
- Informacja o szczepieniach
- 60-LECIE SZKOŁY
- 100 LAT NIEPODLEGŁOŚCI
- Archiwum 2023_2024 - ciąg dalszy
- Archiwum 2023_2024 - luty
- Archiwum 2022_2023
- Archiwum 2021_2022
- Archiwum 2020_2021
- Co w czasie wolnym - archiwum 2019/2020
- Archiwum 2019/2020
- Archiwum 2018_2019
- Archiwum 2017/2018
- Archiwum 2016/2017
- Archiwum 2015/2016
- Archiwum 2014..2015
LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Dzięki inicjatywie uczniowie już na poziomie szkoły podstawowej mogą nabyć wiedzę i umiejętności przydatne w późniejszej pracy naukowej i zawodowej. Co istotne, projekt MEN zakłada, że realizacja celu inicjatywy doprowadzi do upraktycznienia procesu edukacji - chodzi o to, by uczniowie żywo uczestniczyli w tym procesie, dokonując eksperymentów i tworząc projekty - nie zaś jedynie biernie przyjmowali przekazywane przez nauczycieli dane.Wyposażenie zostało zakupione dzięki
udziałowi szkoły w programie Laboratoria Przyszłości:Drukarka 3D Flashforge Adventurer AD3 z akcesoriami
Filamenty FLASHFIL
Laptop Asus 15.6
Mikroport VOVOX ONE AIR
Mikrokontroler ARDUINO z czujnikami
Lutownica z akcesoriami
Zestaw oświetleniowy
Mikrofon nakamerowy
Gimbal
GeniBot - robot z akcesoriami
Gogle Class VR Premium + kontroler +licencja 5lat
Robot LEGO Mindstorms Wynalazca robotów
Kuchenka elektryczna
Opiekacz do kanapek
Wirtualne Laboratorium chemiczne Empiriusz PRO
#LaboratoriaPrzyszłości i #LaboratoriaPrzyszlosci @LaboratoriaPrzyszlosci
GRUDZIEŃ 2024Drukarka 3D, Robot LEGO Mindstorms Wynalazca robotówW grudniu uczestnicy kółka informatycznego zajmowali się składaniem robota LEGO (pierwsze kroki) oraz projektowaniem i drukowaniem projektu 3DWRZESIEŃ - LISTOPAD 2024Okulary VR, Drukarka 3DOd września odbywa się kółko informatyczne na którym uczestnicy korzystają Wyposażenia zakupionego dzięki
udziałowi szkoły w programie Laboratoria Przyszłości.Najpierw we wrześniu zapoznawali się z okularami VR oraz z oprogramowaniem edukacyjnym.Następnie w październiku uczyli się obsługiwać drukarki 3D oraz tworzyli projekty w programie TinkerCad.W listopadzie zaś mogli poznać program FlashPrint 5, dzięki któremu można było zacząć przygodę z drukowaniem swoich projektów,CZERWIEC 2024Drukarka 3D Flashforge Adventurer AD3 z akcesoriamiProjektowanie 3D w praktyce.Drukowanie projektów.MAJ 2024Opiekacz do kanapekNAUKA POPRZEZ DOŚWIADCZANIEUczniowie z klasy 7b w ostatnim czasie mieli okazję podczas lekcji wychowawczych doświadczać i uczyć się w inny niż tradycyjny sposób. 29 kwietnia wybrali się do kina Helios na film Mój przyjaciel Artur połączony z prelekcją m.in. na temat praw zwierząt czy wartości przyjaźni, natomiast 13 maja kształtowali swoje nawyki żywieniowe m.in. poprzez samodzielne przygotowanie zdrowych kanapek, wykorzystując przy tym sprzęt zakupiony w ramach programu edukacyjno-technologicznego Laboratoria Przyszłości. Bazą do przeprowadzenia tej lekcji był też scenariusz lekcji przygotowany przez Akademię Lubella w ramach udziału naszej szkoły w ogólnopolskim programie edukacyjnym, którego celem jest edukacja młodzieży na temat potrzeby różnicowania produktów w codziennej diecie oraz uświadomienie uczniom szkół podstawowych, jak ważną rolę odgrywają one w odżywianiu. Uczniowie nauczyli się nie tylko komponowania zróżnicowanych, wartościowych posiłków, ale również prawidłowych zachowań związanych z niemarnowaniem jedzeniaKWIECIEŃ 202423.04.2024r. naszą szkołę odwiedzili wybrani uczestnicy WTZ w Kamieniu Wielkim, którzy wspólnie z kl. S1 wzięli udział w zajęciach przygotowanych przez p. Krzysztofa Kumora. Goście poznali zasady pracy drukarki 3D oraz mogli przenieść się w inny świat dzięki okularom VR.MARZEC 2024Wielkanoc i nie tylko w wydruku 3D - kółko informatyczne26.03.2024Uczestnicy kółka w programie TinkerCad tworzyli projekty, znalazły się wśród nich również projekty świąteczne.Oczywiście po projektowaniu, w miarę możliwości czasowych można było swoje dzieło wydrukować.Klasa S1 przygotowała świąteczny poczęstunek. Uczniowie wykorzystali kuchenkę indukcyjną z programu Laboratoria PrzyszłościLUTY 2024Okulary VR w klasie czwartej9.02.2024Na lekcji w klasie czwartej uczniowie zapoznawali się z obsługą i możliwościami okularów VR.Było zainteresowanie, emocje i za mało czasu aby że wszystkim się zapoznaćSTYCZEŃ 2024Lutownica z akcesoriamiRobot LEGO Mindstorms9 i 16.01.2024Na zajęciach informatycznych (koło informatyczne) uczestnicy zajmowali się dalszym składaniem robota LEGO. Powoli zaczyna się kształtować wybrany projekt, co widać na dołączonym zdjęciu.Dodatkowo zaczęliśmy poznawać możliwości i zasady korzystania z lutownicy. Zaczęlismy od zasad BHP pracy z lutownicą, a następnie zaczęły się już pierwsze lutowania (na razie tylko przewodów) - efekt widzać na zdjęciu.GRUDZIEŃ 2023Klasową wigilia w 6b - okulary VR22.12.2023Były kolędy, był opłatek, były rożne potrawy, były ciasta i napoje, były prezenty, ale również były i okulary VR dla chętnych. Trochę tradycji i trochę nowoczesności.,LISTOPAD 2023LEGO MINDSTORMS - kółko informatyczne14.11.2023Uczestnicy kółka rozpoczęli pracę z klockami LEGO. Po wybraniu projektu rozpoczęła się budowaJak widać praca idzie całkiem dobrze, choć zdarzają się chwile, kiedy trzeba coś poprawić, co na pewno przedłuża dokończenie dzieła.Ale jest przynajmniej zabawa.PAŹDZIERNIK 2023Drukarka 3D - kółko informatyczne17.10.2023Tym razem uczestnicy kółka mogli się zapoznać z działaniem drukarki 3D. Zobaczyli jak zaprojektować oraz jak wydrukować obiekty przez siebie zrobione.Wydrukowane zostały zawieszki z imieniem uczniaOkulary VR - koło informatyczne10.10.2023Ponownie okulary VR, ale już na kółku informatycznym. Uczniowie samodzielnie wybierali tematykę oraz również sami przekazywali poprzez wykorzystanie portalu ClassVR, zdjęcia i filmy do okularów. Przy zastosowaniu kontrolerów mogli się przemieszczać w świecie wirtualnym.WRZESIEŃ 2023Okulary VR - Technika28.09.2023Uczniowie klas 5 i 6 na lekcji techniki mieli możliwość zapoznania się z okularami VR.Oglądali m.in. różne obiekty, narzędzia i filmy nie tylko związane z technologią. Tym razem to nauczyciel był operatorem i wybierał uczniom odpowiednio tematycznie dobrane materiały 3D.CZERWIEC 2023Okulary VR - W KLASIE 716.06.2023Uczniowie klasy 7 na informatyce mieli możliwość spojrzenia na świat troszkę inaczej. Po zapoznaniu się z obsługą okularów VR oglądali zdjęcia i filmy przystosowane do wirtulnej rzeczywistości.Drukarka 3D Flashforge Adventurer AD302.06.2023Uczniowie klasy 7 na zajęciach informatycznych wkroczyli w świat projektów 3D. Zapoznali się z programem TINKERCAD oraz z obsługą drukarki 3D i jego oprogramowania. Wykonali już pierwsze projekty oraz pierwsze samodzielne wydruki- na razie jeszcze próbne. Już na kolejnych zajęciach będą mogli dalej próbować swoich sił w świecie projektu i wydruku 3D.MAJ 2023Okulary VR - W KLASIE S118.05.2023Uczniowie klasy S1 zapoznawali się z funkcjonalnością okularów VR. Dzięki okularom mogli zwiedzić oraz poznać wiele zakątków na świecie, które nie są dostępne w tak krótkim czasie (od głebi oceanów po szczyty gór).KWIECIEŃ 2023Okulary VR - klasa VbKlasowe spotkanie integracyjne27.04.2023Uczniowie klasy 5b wspólnie z wychowawcą spotkali się po lekcjach ponownie w szkole. aby udowodni. Pokazaliśmy, że szkoła to nie tylko nauka, ale również zabawa.Uczestnicy spotkania sami wybierali co chcą robić.Co wybrali?- okulary VR- gry komputerowe (m.in. szachy)- gry planszowe (m.in. karty, szachy i inne)- muzyka- kalambury- oczywiście był również poczęstunek i napojeZabawa byłą udana.MARZEC 2023Robot LEGO Mindstorms Wynalazca robotów
LEGO Mindstorms INVENTOR "Tricky" Robot - na kole informatycznym nastapił powrót do robotów LEGOi. Uczestnicy zaczęli składać robota "Tricky"Okulary VR - klasa VbLekcja wychowawcza23.03.2023Tym razem uczniowie sami skanowali kody QR, uprzednio przygotowane przez nauczyciela, a następnie już w rzeczywistości wirtualnej przeglądali wybrane treści.Okulary VR16.03.2023Na kole informatycznym ponownie znalazły się w użytkowaniu okulary VR. Jak widać sprawność z korzystania z okularów jest bardzo duża. Już bez pomocy prowadzącego uczestnicy korzystali zarówno z oprogramowania, jak i z okularów.LUTY 2023Okulary VR - klasa VIbLekcja wychowawcza - 16.02.2023STYCZEŃ 2023Okulary VR na informatyce
26.01.2023
Na dzisiejszych zajęciach informatycznych uczniowie zaznajamiali się z obsługą okularów VR. Zadanie to szybko zostało opanowane i już po chwili samodzielnie buszowali po świecie wirtualnym przeglądając zdjęcia, filmy o różnej tematyce.
#LaboratoriaPrzyszłości i #LaboratoriaPrzyszlosci
Drukarka 3D Flashforge Adventurer AD3
12.01.2023
Tym razem na zajęciach informatycznych uczniowie również zajmowali się projektowaniem 3D. Mogli sprawdzić, jak to co stworzyli wirtualnie, wygląda w rzeczywistości po wydruku. Samodzielnie projektowali, zmieniali filament oraz drukowali projekty korzystając z dukarki 3D.
#LaboratoriaPrzyszłości i #LaboratoriaPrzyszlosci
Drukarka 3D Flashforge Adventurer AD3
05.01.2023
Kolejne zajęcia z wykorzystaniem drukarki 3D. Najpierw wykonany projekt w programie TinkerCad, a później export projektu w odpowiednim rozszerzeniu oraz samodzielne przesłanie pliku do drukarki z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania.
GRUDZIEŃ 2022
Klasowa wigilia tradycyjnie i ...
Okulary VR
22.12.2022
Na klasowej wigilii w klasie 5b był opłatek, był Mikołaj z prezentami, były różne potrawy na słono i słodko, ładnie ozdobiony stół i odśpiewana kolęda. Gdy już wszyscy się posilili, to dzieci mogły spędzić trochę czasu również w świecie wirtualnym (okulary VR)
#LaboratoriaPrzyszłości i #LaboratoriaPrzyszlosci.
Drukarka 3D Flashforge Adventurer AD3
15.12.2022
Na zajęciach informatycznych uczniowie projektowali w programie 3D - TinkerCad. Swoje gotowe projekty mogli (przy wskazówkach opiekuna) wydrukować samodzielnie na drukarce. Mogli w praktyce sprawdzić, że nie wszystko co jest duże na ekranie, jest takie w żeczywistości. Uczestnicy zajęć nauczyli się sprawdzać wymiary swoich projektów.
Niedługo dalsze zajęcia z wykorzystaniem narzędzi z #LaboratoriaPrzyszłości i #LaboratoriaPrzyszlosci.
Wirtualne Laboratorium chemiczne Empiriusz
Po raz kolejny na lekcjach chemii wykonywaliśmy doświadczenia z wykorzystaniem Wirtualnego Laboratorium Empiriusz. Kolejni uczniowie z klasy 8c mogli zmierzyć się z wirtualnym światem, jednym wyzwanie to nie przyniosło większych trudności, a inni mieli niewielkie problemy. Tym razem otrzymaliśmy sole w wyniku działania kwasów na zasadę.
Drukarka 3D Flashforge Adventurer AD3
01.12.2022
Na zajęciach informatycznych uczniowie zapoznawali się z programem do projektowania w 3D (TinkerCad). Program dostępny w wersji online dla każdego użytkowanika, który ma dostęp do Internetu.
Dodatkowo uczestnicy spotkania poznawali krok po kraku jak można wydrukować swój projekt w drukarce 3D.
Niedługo dalsze zajęcia z wykorzystaniem narzędzi z #LaboratoriaPrzyszłości i #LaboratoriaPrzyszlosci
LISTOPAD 2022
Robot LEGO Mindstorms Wynalazca robotów
24.11.2022
Robot LEGO Blast
Pokaz mody, nie, to Robot LEGO Blast - już gotowy... :D
Robot LEGO Mindstorms Wynalazca robotów
Robot LEGO Blast - dziewczyny już montują ostatnie elementy, tak też niedługo zobaczymy jak nim sterować... :D
Wirtualne Laboratorium chemiczne Empiriusz
Robot LEGO Mindstorms Wynalazca robotów
+
Drukarka 3D Flashforge Adventurer AD3
Na dodatkowych zajęciach informatycznych uczniowie dalej zajmowali się składaniem robotów, część prac powoli chyli się ku końcowi.
Dodatkowo zaprezentowane zostały możliwości drukarki 3D - dzięki zaprojektowaniu oraz wydruku projektów dokonały się pewne zmiany w pokoju nauczycielskim.
Wirtualne Laboratorium chemiczne Empiriusz
Kolejna lekcja chemii z wykorzystaniem „Wirtualnego laboratorium Empiriusz” miała miejsce 2 listopada 2022 roku. Uczniowie klasy 7a wykonali, zgodnie z instrukcją, doświadczenie pt. „Spalanie węgla, siarki i magnezu w tlenie”. Nauka i zabawa idzie w parze!
PAŹDZIERNIK 2022
Robot LEGO Mindstorms Wynalazca robotów
Na kole informatycznym kontynuujemy składanie robotów.
Robot LEGO Mindstorms Wynalazca robotów oraz RoboMaker (zakupiony ze środków własnych). Prace nad robotami trwają, a zabawy jest sporo. Wykorzystujemy na zajęciach zarówno klocki LEGO, ale również laptopy, gdzie wyświetlana jest instrukcja dzięki której uczniowie prawidłowo składają wybraany przez siebie typ robota.
Efekty pracy/zabawy będą pokazywane na bieżąco.
#LaboratoriaPrzyszłości i #LaboratoriaPrzyszlosci @LaboratoriaPrzyszlosci
Wirtualne Laboratorium chemiczne Empiriusz
26 października br., uczniowie klasy 7a Sp2 w Witnicy, uczestniczyli kolejny raz w lekcji chemii z wykorzystaniem Wirtualnego Laboratorium „Empiriusz”, pozyskanego przez szkołę w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Uczniowie, korzystając z gogli VR oraz kontrolerów, przeprowadzili zgodnie z instrukcją doświadczenie pt. „Otrzymywanie tlenu z manganianu (VII) potasu”. Pozostali uczniowie obserwowali jego przebieg na ekranie, następnie zanotowali obserwacje oraz sformułowali wnioski. Urządzenie jest intuicyjne i łatwe w obsłudze, a wysoka jakość grafiki pozwala poczuć się jak w prawdziwym laboratorium.
Robot LEGO Mindstorms Wynalazca robotów
Na kole informatycznym tym razem uczestnicy spotkania zapoznawali się z klockami, ale jakimi....
Robot LEGO Mindstorms Wynalazca robotów - na początek było trudne zadanie, należało wybrać, którego robota będziemy składali. Po pewnym czasie jednak wybór padł na "Tricky". Należało najpierw pobrać instrukcję,a następnie praca ruszyła.
Efekty pracy/zabawy będą pokazywane na bieżąco.
Wirtualne Laboratorium chemiczne Empiriusz
Kolejne lekcje chemii z wykorzystaniem nowoczesnej technologii Wirtualne Laboratorium Empiriusz odbyły się 10 października w klasie VII a oraz VIII c. Uczniowie, korzystając z gogli oraz kontrolerów, przeprowadzili zgodnie z instrukcją wybrane doświadczenia:
1.Badanie sposobów ochrony produktów stalowych przed korozją.
2. Otrzymywanie kwasu chlorowodorowego przez rozpuszczenie chlorowodoru w wodzie.
3. Otrzymywanie kwasu siarkowodorowego przez rozpuszczenie siarkowodoru w wodzie.
4.Otrzymywanie kwasu siarkowego (IV).
Pozostali uczniowie obserwowali przebieg doświadczeń na tablicy interaktywnej. Zanotowali obserwacje oraz sformułowali wnioski. Empiriusz, to urządzenie, które wzbogaci każdą lekcję chemii, zaś nowoczesna technologia zachęci wszystkich uczniów do aktywnego udziału w zajęciach.
Wirtualne Laboratorium chemiczne Empiriusz
Wirtualne laboratorium Empiriusz już działa w naszej szkole.
Jest to nowoczesne rozwiązanie, które pozwala w przyjazny, bezpieczny i ekonomiczny sposób realizować podstawę programową nauczania chemii. Komputer z oprogramowaniem oraz gogle VR umożliwiają wirtualne, sprawne przeprowadzenie doświadczeń chemicznych. Prosta i intuicyjna obsługa sprawia, że lekcje są atrakcyjne dla uczniów i zachęcają do nauki, a eksperymenty są całkowicie bezpieczne, także dla uczniów z alergiami i astmą. Wirtualne laboratorium jest zawsze w pełni wyposażone – nie trzeba kupować naczyń, akcesoriów i odczynników, nie ma też problemu sprzątania pracowni ani utylizacji środków chemicznych.Pierwsze zajęcia z wykorzystaniem urządzenia przeprowadzono 7 października w klasie VIII a i VIII b. Młodzież korzystając z gogli oraz kontrolerów przeprowadziła w sposób wirtualny doświadczenie chemiczne zgodnie z instrukcją. Co prawda, szkło laboratoryjne potłukło się, a zawartość zlewek kilka razy wylała, ale na szczęście w wirtualnym laboratorium nie było sprzątania i wszystko odbywało się w sposób całkowicie bezpieczny.
Tematyką doświadczeń były:
1.Otrzymywanie kwasu chlorowodorowego przez rozpuszczenie chlorowodoru w wodzie.
2. Otrzymywanie kwasu siarkowodorowego przez rozpuszczenie siarkowodoru w wodzie.
3.Otrzymywanie kwasu siarkowego (IV).
Wirtualne Laboratorium chemiczne Empiriusz
"Wirtualnego Laboratorium chemicznego Empiriusz". Pomimo, iż nazwa sygeruje, iż ten zestaw może być wykorzystywany tylko do zajęć chemicznych, to jednak okazuje się, że i inne zajęcia również mogą być przedstawiane w świecie wirtualnym - np. bryły matematyczne.
Okulary VR + laptop
6.10.2022r
Uczesnicy zajęć kółka informatycznego już po raz kolejny mogli wprawiać się w użytkowanie okularów VR. Trzeba przyznać, że obsługa okularów oraz oprogramowania idzie już im całkiem dobrze, a przy okazji jest sporo zabawy.. :D
WRZESIEŃ 2022
Okulary VR + laptop
Okulary VR + laptop
"Wyposażenie zostało zakupione dzięki
udziałowi szkoły w programie Laboratoria Przyszłości"22.09.2022r.
Na kole informatycznym mogliśmy kontynuować naszą początkową przygodę z okularami VR. Tym razem uczestnicy zapoznali się z samodzielną obsługą tych urządzeń. Skanowali kody QR, które pozwalały im doinstalowywać tematycznie odpowiednie materiały.
Ponownie byłą i zabawa, i nauka
#LaboratoriaPrzyszłości i #LaboratoriaPrzyszlosci
Okulary VR + laptop
"Wyposażenie zostało zakupione dzięki
udziałowi szkoły w programie Laboratoria Przyszłości"15.09.2022r.
Na zajęciach koła informatycznego uczniowie naszej szkoły mogli zapoznać się z podstawową obsługą okularów VR i chociaż na chwilę zanurzyć się w świat wirtualny.
Do wykorzystania okularów potrzebny jest zarówno laptop + okulary, połączone w jedną sieć oraz dostęp do Internetu i oczywiście chętni uczniowie.
Pierwsze zajęcia za nami, następnym razem będzie ma nas już być więcej.
Czyż nauka nie może być zabawą?
#LaboratoriaPrzyszłości i #LaboratoriaPrzyszlosci